Innehåll i denna artikel
Två alternativ
Det första du kan göra om du inte klarar av att betala elräkningen är att ansöka om anstånd. Det innebär helt enkelt att du skjuter upp betalningen. Du behöver då kontakta elbolaget och berätta om din situation. Det är upp till varje elbolag att bestämma om de vill ge anstånd eller inte. I vanliga fall kan elbolaget skjuta upp betalningen en eller ett par månader.
Det andra alternativet är att kontakta elbolaget och fråga om du kan få dela upp betalningarna, det vill säga få en avbetalningsplan. När elbolagen hanterar sådana ärenden tittar de på betalningshistorik och gör en individuell bedömning. Några elbolag som både erbjuder anstånd och avbetalningsplan är Vattenfall, Eon, Göteborg Energi, Skellefteå Kraft och Jämtkraft.
Regeringens elstöd
Regeringen har bestämt att ge alla som betalar för elen en kompensation. Planen är att detta elstöd ska börja betalas ut under februari 2023. Ebba Busch, energi- och näringsminister, säger:
– För en familj i hus i elområde 4 och med en elförbrukning på 20 000 kWh per år blir elstödet 16 000 kronor.
Det händer om du inte kan betala elen
Ett elbolag får endast stänga av elen om kunden i väsentlig grad brutit mot elavtalet. Det kan till exempel vara att räkningarna inte betalats under lång tid. Om räkningen inte betalats kommer elbolaget att skicka en skriftlig anmärkning. Om fakturan fortfarande inte betalas kommer elbolaget skicka ut en separat varning om att elen kan stängas av. Som tidigast skickas varningen ut två veckor efter anmärkningen. Elen får som tidigast stängas av två veckor efter att varningen skickats ut.
Har du koll på vad driften kostar?
Elpriset förändras varje dag, och också under dagen, vilket innebär att du som har rörligt timprisavtal kan välja att anpassa elanvändningen till när elpriset är som lägst. Här är ett kostnadsexempel om du använder elen när den är dyr, cirka 500 öre/kwh:
- Dusch (10 minuter): 31 kronor
- Torktumlare (en tvätt): 34 kronor
- Golvvärme (per m2): 7 kronor
- Elelement (1 timme): 7 kronor
Få hjälp i svåra tider
Det finns hjälp att få i de här svåra tiderna. Här är några myndigheter och organisationer som erbjuder hjälp på olika sätt:
- Socialtjänsten. Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd om du inte klarar av att försörja dig eller din familj. Socialtjänsten erbjuder även ekonomisk rådgivning.
- Försäkringskassan. Om du är sjukskriven, föräldraledig eller skadat dig kan du få ersättning från Försäkringskassan. Du kan även ha rätt till bostadsbidrag om du har barn, eller om du är under 29 år och har låg inkomst.
- Matbutiker. Det finns en del matbutiker som säljer matsvinn och matvaror som annars ska slängas, till ett väldigt billigt pris. Några exempel är MatRätt i Göteborg, Matmissionen i Malmö och Stockholm samt Matakuten i Gävle.
Vanliga frågor och svar
Först får du en påminnelse om att fakturan inte blivit betald. Därefter får du en varning och efter det dröjer det ofta cirka 14 dagar innan elen stängs av.
Uppvärmning och kyla drar mest. Det är till exempel kylskåp och frys, tvättmaskin och torktumlare och elelement.
Det första du ska göra är att kontakta ditt elbolag. Be om anstånd, vilket betyder att du kan skjuta upp betalningen i en eller ett par månader. Andra elbolag erbjuder en avbetalningsplan.
Alla som använt el mellan 1 oktober 2021 till september 2022 och som har elnätsavtal för konsumentändamål (elområde 3 och 4).