Innehåll i denna artikel
Önskemål och funktion
Garaget fungerar ofta som en hobbyverkstad och ett förråd. I många fall får bilen snart inte plats. Oavsett vad du har för planer finns det många saker att tänka igenom innan du sätter igång med att bygga garage. Kanske planerar du att ha två bilar i garaget? Eller använda garaget som en måleriverkstad för dina möbelrenoveringsprojekt? Beroende på vilka idéer du har och hur du vill använda garaget finns det många andra saker som avgör utformningen på byggnaden, till exempel om garaget ska vara isolerat och varmt eller om det räcker med ett kallgarage.
Du kanske har särskilda önskemål och krav gällande bekvämligheten. Vissa vill installera avlopp och vatten i garaget, något som kan vara bra om du även vill få plats med gästrum i garaget, eller om du vill ha ett arbetsplats där. Här går vi igenom viktiga saker att tänka igenom innan du börjar bygga garaget. Kom ihåg att det ofta finns lokala regler att ta hänsyn till. Det bästa är att dubbelkolla med kommunen för frågor gällande bygglov, detaljplan och regler för avlopp.
Placering – många regler att ta hänsyn till
Kanske har du redan en tydlig bild över var garaget ska stå? Det gäller att först kolla upp vad som är möjligt rent juridiskt. Det finns många olika regler att ta hänsyn till när det handlar om placeringen. Några av de vanliga reglerna handlar om:
- Grannarna. Vill du bygga garaget närmare än 4,5 meter från tomtgränsen behöver du ha grannars medgivande.
- Brandkraven. Vill du bygga garaget närmare än 4,5 meter från bostadshuset blir brandkraven hårdare. Du behöver bland annat sätta in brandklassade fönster och dörrar mot den vägg som vätter mot bostadshuset.
- Kommunens krav. Vanligtvis behöver du tillstånd för att få bygga garage närmare än 4,5 meter från tomtgränsen om en väg går utanför.
- Detaljplanen. Du behöver kolla upp hur detaljplanen ser ut i ditt område (om du bor i ett detaljplanerat område). Ibland finns den på kommunens hemsida, annars får du kontakta kommunen.
Några saker som är bra att tänka igenom är hur du kommer att använda garaget. Om garaget framförallt ska vara en parkeringsplats för bilen är det såklart smart att placera garaget på garageuppfarten. Ska du däremot använda garaget som en verkstad kan det finnas fördelar med att bygga det närmare bostadshuset för att slippa gå långt.
Det finns även regler gällande hur stort garaget får vara. Generellt sätt har du rätt att bebygga 25 % av tomten, om du bor inom detaljplanerat område. Är din tomt 1 000 kvadratmeter har du alltså rätt att bygga något som är 250 kvadratmeter. Säg att ditt bostadshus är 170 kvadratmeter, då innebär det att du har 80 kvadratmeter kvar att använda till exempelvis ett garage. Vill du slippa bygglov kan du välja att bygga mindre än 30 kvadratmeter. Då är bygget endast anmälningspliktigt men kräver inte bygglov.
Grund och stomme till garage
Den vanligaste grunden för garage är en gjuten betongplatta på mark. Vill du ha ett varmgarage kan det vid gjutningsprocessen vara smart att även lägga in värmeslingor för golvvärme. Vanligtvis är kraven på isolering inte riktigt lika strikta som för ett bostadshus, men det beror förstås på hur du ska använda garaget. Vill du ha ett varmgarage är det vanligast att sätta in 300 millimeter höga kantelement och 200 millimeter isolering.
Fasad och tak
Vilken fasad och vilket tak garaget ska ha är en fråga om tycke och smak. Ofta blir det snyggt om stilen på garaget följer samma stil som bostadshuset. Väljer du ett tyngre byggnadsmaterial, exempelvis tegel, får du räkna med att dimensionskraven på själva grunden kan förändras. När det kommer till tak är följande taktyper vanligast:
Kom ihåg att bestämma vilken takhöjd du vill ha. Om du vill kunna förvara saker i taket, exempelvis hissa upp stora maskiner, plankhögar eller annat, är det bra att ta lite extra i höjd. Men vanligtvis är den högsta tillåtna takhöjden fyra meter. Det går att bygga högre, men du behöver ofta bygglov för det.
Kall- eller varmgarage?
Ett av de första besluten du måste ta är om du vill ha ett varm- eller kallgarage. Valet styrs naturligtvis av garagets användningsområden samt budgeten. Ett varmgarage är fördelaktigt på det sättet att det både höjer värdet på fastigheten och gör att du kan använda garaget hela året. Om din plan är att kunna använda garaget som verkstad kommer du ha mycket att vinna på att bygga ett varmgarage. Dessutom skyddar värmen bilen och andra maskiner som inte mår bra i kyla.
Fördelen med att bygga ett kallgarage är att bygget blir betydligt billigare, både i byggnadskostnad och i drift. Det går att bygga om ett kallgarage till ett varmgarage senare om du skulle vilja.
Har du bestämt dig för ett varmgarage är det bra att satsa på en betongplatta med en tio centimeter tjock cellplast samt en kraftig väggregelstomme. Detta ger bäst förutsättningar för isoleringen. Du behöver också bestämma vilken typ av uppvärmning som ska användas. Några alternativ är:
- Golvvärme
- Luftvärmepump
- Vatten-, el- eller oljeradiatorer
Kom ihåg att ett varmgarage behöver bra ventilation för att inte fukt ska sätta sig i väggarna. Ett varmgarage betyder inte att utrymmet alltid är uppvärmt som i ett vanligt bostadshus utan att garaget är isolerat och går att värma upp.
Garageport
Det finns många olika typer av garageportar att välja bland, till exempel automatiska portar. Det finns mer att ta hänsyn till än tycke och smak. Om du ska bygga ett varmgarage måste du till exempel välja en isolerad garageport och porten måste vara tillräckligt stor för att bilen ska kunna köras in och ut. Det är bra att satsa på en CE-märkt garageport, även om den är lite dyrare. Då är porten försedd med både fall- och klämskydd. Det finns många typer av garageportar, bland annat:
- Takskjutportar
- Vipportar
- Vikportar
- Slagportar
Alla typer har sina för- och nackdelar.
Takskjutportar är bra på det sättet att de öppnas uppåt. När garageporten är öppen tar den ingen plats, vilket gör att du enkelt kan parkera bilen precis utanför och ändå öppna och stänga porten. Vanligtvis är takskjutportar tillverkade av metall, som inte kräver lika stort underhåll som portar i trä. Takskjutportar är gjorda för att kunna användas med motor. Det är praktiskt eftersom du då kan öppna porten automatiskt genom den fjärrstyrda öppnings- och stängningsfunktionen och slipper gå ur bilen. Det är särskilt uppskattat på vintern.
Vipportar är en av de vanligaste portarna i äldre garagebyggnader. Den här konstruktionen är relativt enkel och vippar bakåt när den öppnas. Stommen av konstruktionen är ofta gjord av en aluminiumplåt och sedan beklädd med plåt eller trä. När porten öppnas går en bit av porten utåt och en annan del går inåt. Vanligtvis tar vipportar liten plats och det brukar inte vara några problem för normalstora bilar att få plats. Är garaget väldigt kort och du har en större bil, exempelvis en jeep, kan en vipport vara opraktisk då den riskerar att slå emot bilen. När porten är helt öppen försvinner den upp i taket och tar då ingen plats.
Vikportar är ytterligare en typ av garageport som är vanlig i Sverige. Porten viks, precis som namnet antyder, vid öppning och stängning. Vanligtvis består den här typen av port av minst två sektioner som rör sig vågrätt eller lodrätt. Fördelen med vikportar är att de inte tar någon större plats i garaget, inte heller utanför. Du behöver exempelvis inte skotta bort snö precis utanför garaget för att öppna en vikport.
Slagportar är kanske den mest klassiska porttypen till garage. Den är omtyckt för sitt utseende eftersom den ger hela byggnaden ett mer klassiskt uttryck. Slagportar består av två dörrar. Ofta har man den ena dörren låst med spanjolett och den andra fungerar då som gångdörr. Men tanken är förstås att du ska kunna öppna upp bägge dörrarna, då får du en öppning som är stor nog för en bil. Nackdelen med slagportar är att de är något besvärligare att öppna eftersom de mer är konstruerade som vanliga dörrar. Därtill tar de ganska mycket plats när du öppnar dem. Men har du en större uppfart eller bor på en gård kan slagportar göra helhetsintrycket bättre.
Avlopp i garaget
Det är oftast inte att rekommendera att installera en golvbrunn i garaget, även om det kan vara praktiskt för biltvätt. Det finns nämligen en rad olika regler för golvbrunnar. Kommunen brukar vara petig med detta eftersom man inte vill att kemikalier släpps ut i avloppet som kan orsaka problem i kommunens reningsverk. Reglerna gäller dock främst för större garageutrymmen, exempelvis garage i bostadsrättsföreningar och på offentliga platser. Man behöver i regel installera ett avlopp med oljeavskiljare och sandfällor.
Du är också skyldig att:
- Tömma oljeavskiljaren varje år.
- Besikta avskiljarsystemet vart femte år.
- Samla upp och rena skurvatten. Om du rengör garagegolvet med vatten måste du torka upp och rena det innan du häller ut det i avloppet. Alternativt kan vattnet tas om hand för en extern rening.
För privata garage, exempelvis villagarage, är det sällan att rekommendera att installera golvbrunn. Det smältvatten som bildas i garaget ska man istället skrapa ut. Använd garaget för torrstädning och undvik vattenrengöring. Bilen kan du tvätta på anläggningar som är avsedda för fordonsvätt. Du kan till exempel använda automatiskt biltvätt, lämna in bilen på en manuell biltvätt eller hyra en plats där du har tillgång till vatten och avlopp
Beskriv projektet, matchas med experter och jämför offerter – helt gratis!
- Mötesplats med 89 123 experter
- Digitala avtal
- Rikstäckande
- Gratis offertförfrågan
- Dokumenthantering av projektet
- Kvalitetskontroll
- BYGG.se följer projektet från start till mål
Våga inreda garaget
Ett garage har många fler användningsområden än som parkeringsplats. Det är en byggnad som kan användas till så mycket mer, till exempel verkstad, ateljé eller gästrum. Med bra hyll- och lådsystem, takhängd förvaring och fiffiga detaljer kan garaget bli ett rum att verkligen trivas i. Här är några tips för att lyckas med inredningen:
- Tänk igenom vad som ska finnas i garaget. Ställ inte bara in allt som du inte vet var du ska göra av och spara inte sådant du inte har någon användning för. Behöver du verkligen fem hammare och fyra sopkvastar? Håll utrymmet rent och prydligt så ökar både trivseln och användbarheten.
- Ordning och reda. När du väl vet vad som ska förvaras i garaget är det viktigt att var sak får sin plats. Märk upp skåp och lådor och sortera alla spikar, färger och tyger så att du hittar allt när du behöver det. Visst, det tar lite tid att organisera men det kommer vara värt det.
- Gör garaget inbjudande och personligt. Det är förvisso viktigt att garaget är praktiskt, men det betyder inte att det måste vara tråkigt. Varför inte måla väggarna i en snygg färg, lägga ett tjusigt innergolv och sätta upp lite fräck belysning (förutom den praktiska belysningen). Kanske kan du till och med montera upp en teve som kan hålla dig sällskap när du sitter och mekar, målar eller syr.
Vanliga frågor och svar
Inte närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Vill du ha det närmare måste du ha grannars medgivande.
Du får vanligtvis bygga ett garage på 25 – 30 kvadratmeter utan bygglov. Men kom ihåg att det finns lokala avvikelser. Det är oftast bra att ta kontakt med kommunen för att vara säker.
För totalentreprenad får du räkna med cirka 5 000 – 6 000 kronor per kvadratmeter. Kostnaden kan förstås variera beroende på firma, extra tillval och storlek.
Det beror på dina önskemål och krav. Du kan utnyttja ett varmgarage på fler sätt eftersom du får en behaglig temperatur att arbeta i året om. Dessutom höjer varmgarage fastighetens värde mer än ett kallgarage. Däremot är kallgarage både billigare och enklare att bygga.
Det går bra, men det finns regler att ta hänsyn till. Om garaget ska stå närmare än 4,5 från boningshuset måste du sätta in brandsäkra dörrar och fönster. Bygglov krävs vanligtvis när du vill bygga garaget så pass nära boningshuset.