ANNONS

Skriv en bra företagspresentation – öka chanserna till nya uppdrag

Matilda Nobel Matilda Nobel / Lästid: ~4 minuter

Med vår offerttjänst får du chansen att hitta nya uppdrag – utan att lyfta ett finger. Det beror på att vi på BYGG.se hittar kunderna åt dig. Med din egen profil ökar du företagets synlighet, så du har alla chanser att visa verksamheten från sin bästa sida. Här tipsar vi om hur du presenterar ditt företag på bästa sätt.

Vilka är ni?

För att ditt företag ska synas bland alla andra företag är det viktigt att du framhäver de största fördelarna. Ett vanligt misstag många gör när de skriver sin ”om oss”-sida är att fokusera för mycket på ”oss” – alltså själva företaget. Även om information som historik och antal anställda är viktig, kan det vara bättre att fokusera på beställaren. Istället för att endast skriva om företaget kan det vara enklare att utgå från de funderingar som beställaren förmodligen har:

  • Hur kan beställaren få hjälp? Beskriv vad företaget arbetar med för att besvara beställarens fråga om vad han eller hon kan få hjälp med. Om ni till exempel sätter kakel kan det även vara bra att skriva om ni arbetar med andra material, till exempel microcement.
  • Vilka behov har beställaren? Vad tror du att beställaren kan behöva hjälp med? Kanske är det renoveringar eller ett nybygge? Försök skriva texten på ett sätt som besvarar alla eventuella frågor.
  • Vad vill beställaren veta? Beskriv det som gör er verksamhet mest intressant. Kanske är det certifieringar och auktoriseringar, de inger nämligen förtroende hos beställaren. Eller är det möjligtvis att ni erbjuder helhetslösningar inom badrum?

Var personlig

Var inte rädd för att vara personlig på företagets profilsida, det skapar en närmare kontakt med beställaren. Försök skriva med en ton och ett språk som passar företagets kunder. Det finns inga rätt eller fel – alla företag har sitt eget sätt att prata med sina kunder. Oavsett vilken verksamhet företaget har – se till att språket är korrekt och inte innehåller stavfel eller skrivfel, det kan nämligen göra att läsaren tappar förtroendet för texten och därmed företaget.

Är ni få som arbetar i företaget? Då kan en kort presentation av medarbetarna vara på plats. Om utrymme finns kan det vara positivt att lyfta fram något som gör er ”mänskliga”, till exempel roliga kuriosa om vilka ni är. Var dock försiktig så det inte blir alltför skojfriskt, för även det kan minska förtroendet för företaget. De flesta beställare som anlitar experter vill veta vilka personerna bakom företaget är.

Varför ska beställaren välja er?

Förutom en presentation av företaget och svar på den tänkta beställarens frågor kan det vara bra att lyfta fram varför beställaren ska välja just ditt företag. Försök göra det på ett sätt så att det inte låter skrytsamt. Om företaget har bra referenser, certifikat eller priser – lyft fram det, eftersom det ökar förtroendet hos beställaren.

Om företaget är relativt nystartat kan du istället lyfta fram företagets visioner, drömmar och mål.

Skrivtips

Tänk alltid utifrån beställarens perspektiv. Vad vill du ska vara det första beställaren tänker när han eller hon besöker företagets profilsida? Det är viktigt att profilsidan visar upp företagets bästa jag. Undvik därför onödiga slarv- och stavfel och låt gärna en vän eller familjemedlem läsa igenom texten innan den publiceras. För att inte texten ska kännas för lång eller för tung för beställaren att läsa igenom är det bra att dela upp den genom olika punktlistor och rubriker, till exempel:

  • Rubrik. Välkomna beställaren med en kort beskrivning om vad företaget kan erbjuda, exempelvis ”Vi arbetar med …”.
  • Underrubrik. Det kan exempelvis vara ”Verksamma sedan …”.
  • Punktlista. Punktlistor är ett utmärkt sätt att skapa tydlighet och luftighet i texten. I punktlistan är det bra att lista saker som yrkeskunskaper, certifieringar, försäkringar och behörighetstyper.

Sist men inte minst

Håll texten kort och koncis. Ingen vill läsa en lång uppsats. Det kan vara svårt att skriva kortfattat och kärnfullt, därför är det bra att låta texten vila några timmar eller dagar efter att du skrivit den. När du sedan läser igenom den på nytt blir det enklare att se vad du kan korta ner och ta bort. Och låt gärna någon annan läsa texten också, eftersom man upptäcker olika saker.

Vanliga frågor och svar

Allt som är relevant för beställaren. Det kan exempelvis vara en beskrivning om vad företaget arbetar med, expertisområden, certifieringar och auktoriseringar samt när det grundades.

Slarv- och stavfel och irrelevant information – ingen vill läsa en lång uppsats, satsa därför på att hålla texten kort och koncis.

Inkludera beställaren när du utformar texten. Skriv utifrån besökarens perspektiv istället för företagets. Till exempel är det lättare att bestämma innehåll om du utgår från de frågor beställaren kan tänkas ha.

Relaterade artiklar