Vad gör jag om företaget går i konkurs?
Allt gick så bra och helt plötsligt har byggfirman du anlitat gått i konkurs. Vad ska du göra …
– När det inte blev som du tänkte dig
Anser du att experten gjort ett fel, att arbetet inte är fackmässigt utfört eller har det uppstått förseningar som nu kostat dig pengar? Här hittar du artiklar som förklarar några av de vanligaste situationerna och hur du på bästa sätt kan lösa dem.
Hur kontrollerar du egentligen trovärdigheten hos ett företag? Och vilka egenskaper bör du leta efter hos en expert? Här hittar du artiklar som berör ämnet.
För att undvika missförstånd är det viktigt att redan i ett tidigt skede se till att all väsentlig information finns med. Här hittar du artiklar där du kan lära dig mer om vad en offert, förfrågan och ett avtal ska innehålla – finns det svart på vitt minimeras risken för missförstånd.
När du anlitar en expert kan du antingen betala i ett fast eller rörligt pris. Det är vanligtvis experten som bestämmer vilken betalningsform avtalet kommer att ha. Här kan du lära dig mer om hur olika betalningsformer fungerar samt vad som skiljer olika entreprenadformer åt.
Lär dig mer om vilka certifieringar, auktoriseringar och vilken behörighet experten du anlitar bör ha. Det är särskilt viktigt om experten ska utföra elektriska installationer, utföra rördragningar eller arbeta i våtrum.
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som beställare har när det uppstått missförstånd och problem med experter.
När du beställer en tjänst från en hantverkare gäller konsumenttjänstlagen. Konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens förmån (din förmån) och gäller när ett företag utför en tjänst. Tillfällen då konsumenttjänstlagen gäller är bland annat vid arbeten på mark, byggnader och fasta saker – som husrenoveringar eller husbyggnationer. Även när du anlitar hantverkare för tapetsering eller målning gäller konsumenttjänstlagen. Vad innebär konsumenttjänstlagen?
Det finns tre vanliga konflikter med hantverkare – hantverkaren har utfört tjänsten på ett felaktigt sätt, hantverkaren drar ut på tiden eller hantverkaren vill ta för mycket betalt. Så här löser du konflikterna:
Om ni avtalat om ett fast pris är det priset du ska betala, med förutsättning av att inga tilläggsarbeten utförts. Om ni kommit överens om ett ungefärligt pris får slutsumman inte överstiga det ungefärliga priset med mer än 15 %. Om hantverkaren gett dig ett ungefärligt pris på 50 000 – 60 000 kronor, räknas 15 % överskott på den högsta summan (60 000 kronor).
Vid husbyggen och stora renoveringar är löpande pris vanligt, det innebär att du betalar hantverkaren per timme. Ofta kombinerar man löpande pris med ett takpris. Takpriset är då det maximala priset hantverkaren får kräva, trots att ni valt löpande betalning. Om fakturan är för hög kan du bestrida den del som är felaktig men samtidigt betala för den delen av fakturan som stämmer. Meddela i samband med betalningen hantverkaren och berätta hur mycket du kommer betala och att du bestrider den resterande delen. Du har även möjlighet att betala under protest vilket innebär att du betalar fakturan, trots att du inte tycker att den stämmer för att vid ett senare skede bestrida den. En del personer gör så för att slippa få betalningspåminnelser och för att hantverkaren inte ska vända sig till Kronofogden. Vill du vid ett senare tillfälle pröva ärendet kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Den bästa försäkringen du kan skaffa dig inför en renovering eller ett husbygge är detaljerade och skriftliga avtal. Det är betydligt enklare att utfärda ordentliga avtal än att bestrida fakturor och anmäla hantverkare. Men innan du skriver avtal måste du förstås jämföra och hitta hantverkare. Här är några tips när du ska anlita hantverkare:
Om du och hantverkaren inte avtalat om något annat ska du som beställare, utan ersättning, tillhandahålla tillgång till ström, vatten, toalett och samt ett utrymme för omklädning och matlagning. Andra punkter i avtalet är hantverkarens eventuella avrådan. Det kan handla om arbeten som beställaren vill ha utförda trots att hantverkaren har avrått om det. Orsak till avrådan ska också specificeras.
När det kommer till prisuppgifterna i avtalet ska det framgå om priset är fast, rörligt eller ungefärligt samt exakt vad det avser (arbete, material, arbetsledning, underentreprenader och resor). Om du är berättigad till ROT-avdrag ska det också stå tydligt. Tidsåtgång ska specificeras med ett startdatum och ett slutdatum samt vad som gäller vid eventuella tilläggsarbeten. I avtalet ska det även stå hur betalningen ska gå till, till exempel via faktura och om betalningen ska ske först när hela projektet är avklarat eller löpande. Längst ner i avtalet brukar det finnas ett utrymme där hantverkaren fyller i vad som gäller förseningsvite, besiktningar, garantier och försäkringar.
Om det uppstått en tvist som du och hantverkaren inte kan lösa kan du anmäla hantverkaren till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Enligt konsumenttjänstlagen ska hantverkaren åtgärda felet inom rimlig tid och vad det avser beror på vilken typ av tjänst det handlar om. Har hantverkaren exempelvis renoverat ett badrum och orsakat en vattenläcka, ska åtgärden rättas till omedelbart eftersom felet annars kan leda till stora merkostnader.
Vill du bestrida fakturan börjar du med att kontakta hantverkaren och meddelar att du inte tänker betala – och varför. Om hantverkaren inte accepterar det kan du välja att betala den del av fakturan som avser de arbeten som är korrekt utförda. Du utelämnar alltså betalning för summan som avser felet. Om du är orolig över att bestrida fakturan för att hantverkaren kan komma att kontakta Kronofogden för indrivning av skulden, kan du istället välja att betala under protest. Det innebär att du betalar fakturan men i samband med det skriftligen meddelar företaget att du betalar under protest. Då kan du nämligen bestrida fakturan genom ARN vid ett senare tillfälle.
Det beror på vad ni kommit överens om för betalning. Om hantverkaren och du kommit överens om ett ungefärligt pris får offerten som mest avvika med 15 % (med förutsättning av att inga tilläggsarbeten utförts). Gäller det ett fast pris ska du i regel aldrig betala mer än vad ni avtalat om.
Som konsument kan du alltid luta dig mot Konsumenttjänstlagen vid eventuella tvister med hantverkare. Du har många rättigheter gällande att hålla inne med betalning, bestrida faktura eller reklamera tjänsten. Lär dig mer här.
Det är viktigt att ha ett skriftligt avtal på tjänsten, annars står ord mot ord. Som konsument har du dock många rättigheter och kan luta dig mot Konsumenttjänstlagen. Här får du tips och råd på hur du löser tvister med hantverkare.