Även om Henrik ville ha ett rullande hem var det inte just en amerikansk skolbuss han var på jakt efter.
– Jag letade efter en större buss som skulle kunna rymma grejer och verktyg och var lite inne på en Mercedes 508, men den går inte så snabbt och det finns ju så många, säger han till programledarna Carl och Isabel Waite i podcasten Vanlife.
– Och då dök idén med skolbussen upp. Jag letade efter en sådan här buss i kanske två år innan jag hittade den.
Henrik pratade med många personer i USA som sålde skolbussar. Hade han köpt bussen där hade den inte kostat mer än 20 000 – 30 000 kronor. Nu fick han betala betydligt mer, 200 000 kronor.
Men även om bussarna är billigare i USA hade det förstås tillkommit mer pengar i importavgifter. Köper man en skolbuss i USA, trots det till synes billiga utgångspriset, blir totalsumman ändå närmare 250 000 kronor efter att skatt-, tull- och fraktavgifters är betalda.
Till slut hittade han en skolbuss på E-bay i Spanien, det var en tysk som sålde den. Henrik, hans pappa och en kompis till Henrik körde ner till Spanien för att hämta bussen. Som tur var skedde den här resan innan dieselpriserna steg till dagens nivå. Men bränslet blir ändå dyrt, eftersom bussen drar runt 2,6 liter per mil.
Henrik är snickare och han köpte bussen med syfte att kunna jobba på olika ställen och då ha med sig både ett hem och alla sina verktyg och sitt material.
– Det finns inte så många hantverkare som är nomader, skojar Henrik.
Under renoveringen har Henrik fixat allt en modern lägenhet kan tänkas behöva. Det finns kök, badrum och bekväm sovplats. Dessutom har han byggt en härlig altan på 18 m2 på taket.
– Elen består bland annat av ett litiumbatteri på 48 V (7,5 kWh). Vi använder cirka 60 – 80 W i timmen, så elcentralen räcker ganska långt.
Nu har bussen dessutom två solpaneler på taket som är på cirka 800 watt, så bussen är alltid fulladdad. Det finns totalt 34 eluttag i bussen, vilket är praktiskt eftersom Henrik behöver ladda sina batteridrivna verktyg.
– Nästan alla powertools jag har är batteridrivna, så det är bara att stoppa in sladden och ladda.
Förutom att Henrik använder skolbussen till arbete har han även semestrat med den. Hans mål var att övernatta minst 50 nätter i bussen i år, nu har han redan sovit närmare 70 nätter.
Men hur gör man egentligen en sådan här stor renovering – var börjar man?
– Först rev jag ur allt som inte var fastsvetsat. Eftersom bussen hade använts som en Chiquita-reklambuss var den inredd med djungeltema – papegojor och palmer i OSB-skivor och tapeter i mängder.
När rivningsarbetet var klart var det dags att montera takräcken, vilket krävde en del jobb eftersom de måste bultas fast genom taket för att bli så säkra och stabila som möjligt. Därefter drogs elen in och sedan var det dags för isolering.
Redan innan Henrik köpte bussen var ritningen och planlösningen i princip färdig.
– Jag hade tittat på Instagram innan för att få tips. Många har ju öppet längre fram i bussen och sedan mysigare längre bak där sängen är. Jag ville inte behålla alla fönster, så det blev en del plåtjobb.
Förutom att Henriks skolbuss har ett fullt utrustat kök, finns en mysig kamin och ett badrum med dusch och toalett.
– Jag har en vattentank som rymmer totalt 620 liter, så det går att ta långa duschar.
Toaletten är en vattenspolande modell med en kassett som man tar ut och tömmer.
– I framtiden skulle jag vilja ha en förbränningstoalett istället. Men det fungerar även med den här modellen, väldigt många rastplatser i Sverige har toalettömning.
Henrik har totalt lagt ner cirka 2 500 timmar på att göra om bussen till ett riktigt mysigt hem på hjul. Av de timmarna har cirka 200 timmar gått till att slipa och spackla.
– Utsidan på bussen var målad med tjocka penseldrag, det var papegojor och andra tropiska inslag. Det tog sin tid att slipa. Dessutom var ena sidan på bussen lite skadad, så det krävdes väldigt mycket slipning och spackling.
Många som ser bussen i dag blir imponerade av den snygga lackeringen, som en kompis till Henrik gjort.
– Alla frågar vem som lackat, men inte vem som lagt 200 timmar på förarbetet, skrattar Henrik.
När själva bygget var klart var det äntligen dags att inreda bussen och här snålade inte Henrik med vare sig bekvämlighet eller stil.
– Är det snyggt – då tar jag det. Gillar jag en 3 centimeters ekskiva till köket – då tar jag den. Gillar jag en spis som är supertung med gjutjärnsgaller och grejer – då tar jag den. Med den här bussen har jag verkligen bara kört på det jag ville ha.
Om Henrik ska sammanfatta det bästa med hela projektet är det själva byggandet och designen, men även något annat.
– Jag träffar så mycket folk, man vet aldrig vem man stöter på, det är coolt. Bussen öppnar dörrar för mig vart jag än är.
Och det sämsta?
– Ibland hade det varit nice med en mindre bil, det hade varit smidigare.
Henrik Szokoll
Henrik har tidigare byggt om husbilar, mindre husbilar (campervans), tiny houses och A-ramhus. Går du själv i tankarna på att bygga om en bil eller vill ha hjälp att bygga ett småhus? Hör av dig till Henrik!
Telefonnummer: 076 306 96 96
Instagram: wayfarer.bus
Fakta om Henriks buss
Amerikansk skolbuss av typen dog nose (med motorn längst fram).
Längd: 10,5 meter
Vikt: Cirka 9 ton
Boyta: 18 m2
Är ditt husbygge vårt nästa husreportage?
Vi letar alltid efter flera husbyggen att följa. Kontakta oss på info@bygg.se om du vill vara med.
Jämför 3900+ husmodeller
Hos BYGG.se kan du hitta ditt nästa drömhus. Söker du ett enplanshus i modern stil eller ett tvåplanshus i New England stil? Hitta ditt drömhus här.