Innehåll i denna artikel
Elektriker måste utföra installationen
När du köper en laddbox till din elbil måste du känna till lite om enfas och trefas, alltså hur mycket ström som kommer ur ett eluttag. I ett vanligt vägguttag i ett hus är det enfas, men elen som matas in från elnätet kommer in som trefas. I korthet går det att få mer effekt ifrån en trefasledning än en enfasledning. Ofta klarar vanliga vägguttag (enfas) inte av den belastning som en laddbox innebär, det kan bli överhettat och i värsta fall börja brinna.
Anlita en elektriker som kommer hem till dig, han eller hon kan då kontrollera att fastighetens elnät klarar av belastningen från laddboxen. Elektrikern kan dessutom avgöra om det krävs en högre huvudsäkring och hjälper dig slutligen att installera laddboxen på ett säkert sätt.
Obs!
Hur stor huvudsäkringen är påverkar hur mycket el du kan använda på samma gång. Vill du ha effektivare och snabbare laddning av elbilen är det bra att välja en laddbox som kan användas tillsammans med lastbalansering. Då slipper du att huvudsäkringarna löser ut när du laddar elbilen och samtidigt använder några andra effektslukare som till exempel, brödrosten, mikrovågsugnen, tvättmaskinen eller spisen.
Laddbox typ 1 eller typ 2 – vilken ska du välja?
Renodlade elbilar och elhybrider har antingen ett typ 1- eller ett typ 2-uttag, det är viktigt att känna till vilket uttag bilen har så att du väljer rätt laddkabel. Den stora skillnaden mellan typerna är vilka standarder av A/C-laddström (växelström) de använder.
Typ 1
- Laddar med enfas
- Används vanligtvis på bilar tillverkade i Asien och USA
- Används i regel till plug in-hybrider
Tips! Om du har en elbild med ladduttag typ 1 är det ändå mest praktiskt att köpa en laddbox av typ 2 och sedan använda en adapterkabel med typ 1 på ena sidan och typ 2 på andra. Då kan du även använda laddboxar typ 2 för att ladda bilen (vilket kan vara bra om du ska ladda på parkeringsplatser eller vid restauranger som erbjuder laddbox då de vanligtvis är typ 2-laddboxar).
Typ 2
- Stöder både enfas och trefas
- Används vanligtvis på bilar tillverkade i Europa samt Tesla
- Det är den gemensamma EU-standarden för ladduttag och även den vanligaste typen på offentliga laddstationer.
Laddtid och effekt
Hur lång tid det tar att ladda bilen beror på flera saker, bland annat vilken effekt laddboxen har, hur stort batteriet är, hur du kör och hur kallt det är utomhus. Här är två exempel:
Laddeffekt | Laddtid (för 50 kilometers körning) | Laddtid (för 40 kWh-batterier) |
3,7 kW | 2 timmar och 30 minuter | 10 timmar och 50 minuter |
7,4 kW | 1 timme och 15 minuter | 5 timmar och 25 minuter |
11 kW | 50 minuter | 3 timmar och 38 minuter |
22 kW | 25 minuter | 1 timme och 49 minuter |
Effekten är den mängd energi som kan överföras per tidsenhet. Huvudsäkringen påverkar hur hög effekt laddboxen kan leverera. Laddboxar av typ 1 kopplas till enfas medan laddboxar typ 2 kopplas mot en- eller trefas. Hur hög strömstyrka du får beror på strömstyrkan (ampere) tillsammans med antal faser som laddboxen är kopplad till.
Strömstyrka | Effekt (vid enfas) | Effekt (vid trefas) |
16 ampere | 3,7 kW | 11 kW |
32 ampere | 7,4 kW | 22 kW |
Extrafunktioner
Förutom att du behöver bestämma dig för vilken typ av laddbox du ska ha finns det även andra funktioner som kan vara bra att överväga.
- Energimätning. Kontrollera hur mycket energi som laddboxen förbrukar genom att läsa av energimätningen online, till exempel via den tillhörande appen (om laddboxen har en sådan).
- Appanslutning. Många laddboxar har en tillhörande app, vilket ger dig möjligheten att styra laddningen via appen. Du kan exempelvis bestämma vilka tider bilen ska laddas (till exempel när elen är som billigast), få en överblick över historik samt ställa in strömstyrka och effekt via mobilen.
- Uppkoppling. Med uppkopplade laddboxar menar man att laddboxen kan kopplas upp mot internet, exempelvis via kabel, WiFi eller 4G. Fördelen med det är att du kan styra laddboxen via mobilen och få information som hur lång sträcka bilen kört eller vilken laddningsstatus batteriet har.
- Lastbalansering. Lastbalanseringen ser till att hemmets elnät eller huvudsäkring inte riskerar att överbelastas. Du kan därför ladda på maxeffekt men slippa känna dig orolig över att säkringarna i huset ska lösa ut. När laddboxen är kopplad mot lastbalansering prioriteras alltid husets elanvändning först och talar samtidigt om för laddboxen hur mycket effekt den kan använda.
Vanliga frågor och svar
Bestäm dig för om du vill ha laddbox med en- eller trefas, samt om den ska vara av typ 1 eller typ 2.
Exempelvis på en vägg till huset, garaget eller carporten, alternativt inuti garaget.
Ja, det går bra men kontrollera att du har typ 2-uttag.
Bland annat Tesla Model S, X och 3 samt BMW i3, i3s, Porsche Taycan, Renault Zoe och Hyundai Kona.
Det går betydligt snabbare att ladda elbilens batteri med trefas.