Innehåll i denna artikel
Fel i modemet eller routern
Om du får internet via fiber, ett modem eller en router kan bredbandet ibland sluta fungera på grund av att modemet kräver en omstart. Prova att trycka på strömknappen eller dra ur strömkabeln, vänta 10 sekunder och sätt sedan tillbaka den, och vänta några sekunder innan du startar det igen, alternativt kan du trycka på resetknappen. Kom dock ihåg att det kan återställa enheten till sina ursprungliga fabriksinställningar.
Fungerar inte det kan felet ligga i att modemet är felkopplat till datorn. Kontrollera exakt hur det ska anslutas genom att läsa medföljande instruktioner som kom med modemet. Om felet ligger i routern kan du testa att koppla datorn direkt med nätverkskabeln till modemet, istället för att köra via wifi. Fungerar uppkopplingen då ligger felet troligtvis i routern.
Du kan prova att fixa routern genom att reparera den via Windows inbyggda verktyg. Du kan även starta om det trådlösa nätverket och ge det en ny IP-adress. Gör så här:
- Högerklicka på den trådlösa anslutningen. Längst ner i högra hörnet brukar en ikon med wifi-symbolen visas, högerklicka på den. I menyalternativet som visas väljer du först nätverks- och internetinställningar, sedan ”felsök problem”, eller ”reparera”. Sedan startar en automatisk guide som du följer.
Internet är långsammare än normalt
Har du fortfarande internet men det är långsammare än det brukar vara? I så fall kan det vara problem med utrustningen. För att kontrollera var felet ligger kan du:
- Ansluta en Ethernet-kabel till routern.
- Prova sedan internethastigheten med nätverkskabeln inkopplad till datorn.
- Prova därefter internethastigheten på wifi-anslutningen, alltså utan nätverkskabeln inkopplad.
Är bägge anslutningar lika långsamma? Då beror felet troligtvis på internetleverantören och inte utrustningen. Om anslutningen var snabbare med Ethernetkabeln än wifi-anslutning är det troligtvis din utrustning som krånglar.
Internet fungerar inte överhuvudtaget
Ibland visar wifi-ikonen full teckning men det är ett utropstecken bakom ikonen. Du får heller inget internet. Så här kan du göra om det händer:
- Kontrollera att wifi är påslaget. Ibland kan det hjälpa att stänga av och sätta på wifi.
- Kontrollera att flygplansläget är avaktiverat. Ibland kan det hjälpa att sätta på och sedan stänga av flygplansläget. Om flygplansläget är aktiverat syns inte wifi-symbolen.
- Starta om mobilen eller datorn.
- Prova att ansluta en annan enhet. Om datorn har tillgång till internet men inte mobilen kan felet ligga i mobilen. Fungerar det att ansluta mobilen till ett annat nätverk? Då är det förmodligen fel på nätverket.
Felet ligger hos leverantören
Många gånger är det inte den egna utrustningen som krånglar utan leverantören av fibern. Det enklaste är då att ringa eller gå in på leverantörens hemsida (om du kan använda mobilt internet) och söka på driftstörningar.