ANNONS

Se upp: Bluffelbolag har startat nytt

Myrna Whitaker Myrna Whitaker / Lästid: ~1 minuter

Lurat kunder på straffavgifter på 9 000 kronor.

Bild: Freepik/AdobeStock

Konsumentverket överväger rättsliga åtgärder mot elbolaget Nordic Best Energi, rapporterar Ekot.

Bolaget har fått kritik från flera myndigheter under flera år. Säljare ska ha uppgett att de ringer från kundens nuvarande elbolag eller nätbolag. Konsumentverket förbjöd det för nästan ett år sedan, men bolaget har fortsatt.

Kunder som velat avsluta sina avtal har fått betala cirka 9 000 kronor i avgift. Avtalen löper ofta på fem år. Energimarknadsinspektionen förbjöd avgifterna i somras eftersom de strider mot ellagen. För en vecka sedan lovade bolagen ändra sig.

Samtidigt har bolagets ägare startat ett nytt elbolag, Svenska elverket. Det får nu samma typ av kritik. Totalt har över 350 anmälningar kommit in till Konsumentverket om de två Malmöbaserade bolagen.

En representant för Svenska elverket skriver i mejl till Ekot att han tar klagomålen på allvar, men att de flesta kunder är nöjda. Han menar att externa aktörer sköter försäljningen och att bolaget vill skapa förtroende.