Vill du installera en laddbox hemma till din elbil? Här kan du läsa mer om laddboxar, beställa en laddbox och boka tid för installation via vår installationspartner Evify.
Från4995 kr installerat & klart
för att se laddboxar & installationstider vi kan erbjuda dig
När du köper och installerar en laddbox till elbil kan du utnyttja skatteavdraget Grön Teknik. Det ger dig 50 % kostnadsreducering på både arbete och material – det vill säga du får 50 % kostnadsavdrag för laddboxen och installationen. För att du ska kunna utnyttja 50 % avdrag även på laddboxen behöver du köpa den tillsammans med installationen – det gör du enkelt här.
Grön teknik-avdrag
Välj rätt laddbox till din elbil och boka samtidigt in en tid för installation via vår installationspartner.
Behöver du mer rådgivning? Du kan även boka ett kort videomöte med oss för att få svar på dina frågor.
När tidsbokningen är klar är det bara att vänta in elektrikern som ska installera laddboxen hemma hos dig.
Hela Sverige
Det har blivit alltmer populärt att köra elbil, vilket förstås är positivt ur miljösynpunkt. I Sverige finns det cirka 70 000 registrerade elbilar. Men eftersom en elbil drivs på el behöver du ha någonstans där bilen kan laddas – med en laddbox.
Kanske har du funderat på varför du inte bara laddar elbilen i ett vanligt eluttag. Strömmen i huset borde ju rimligtvis vara samma typ av el som bilen behöver? Rent teoretiskt kan du göra det, du kan ladda elbilen i ett helt vanligt uttag. Till vissa elbilar får till och med en laddare till elbilen med en vanlig kontakt. Den här laddaren kallas för nöd- eller reseladdare och är tänkt att användas i nödfall. Då kan du koppla elbilens laddare till vägguttaget – dock tar det mycket lång tid att ladda genom ett vanligt uttag. Det drar ungefär lika mycket energi att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag som att köra fyra dammsugare i åtta timmar – i samma vägguttag. Det innebär en överbelastning av vägguttaget och kan leda till att proppen går eller att uttaget blir överhettat och kan i värsta fall leda till att det börjar brinna.
Istället använder man en laddbox, laddstation eller laddstolpe (kärt barn har många namn) för att dagligen fylla på elbilen. En laddstolpe är samma sak som en laddbox bara att laddboxen sitter på en stolpe eller ser ut som en stolpe (den här typen är vanligast på offentliga laddplatser). Anledningen till att man använder laddboxar istället för vanliga vägguttag beror på att laddboxen laddar bilen betydligt snabbare och säkrare.
Även om en laddbox är en smart investering om du kör el- eller hybridbil, är det viktigt att du även kontrollerar vad den ökade belastningen kommer innebära för din elanläggning. Det är möjligt att du behöver en större huvudsäkring än din nuvarande. Den ökade belastningen på elnätet är inte den enda utmaningen som elanläggningen ska klara av, den ska även klara av den belastningen under lång tid. När du installerar laddboxen hemma är det viktigt att du anlitar en elinstallatör som kan dimensionera elanläggningen för laddboxen.
I vanliga bostäder kommer elen från elnätet till huset via tre faser och en kombinerad skyddsjord och neutralledare (nolla). Spänningen mellan faserna är 400 volt och mellan en fas och nollan 230 volt. I de vanliga 230 voltsuttagen är det alltså en av faserna och nollan (samt skyddsjord) som är framdraget. I ett två- eller trefasuttag är det däremot två eller alla tre faserna som är framdragna. Ofta är även nollan samt skyddsjord framdraget i ett två- eller trefasuttag. Två- eller trefasuttag används till produkter som är mer effektkrävande, till exempel spisen, värmepannan och varmvattenberedaren.
Fördelen med trefas är alltså att man kan ta ut en högre effekt med färre ledningar. När den inkommande trefasledningen når proppskåpet i huset fördelas strömmen och leds sedan ut genom enfasledningar. Med andra ord kommer det ut 230 volt ur vägguttaget och inte 400 volt. Det räcker gott och väl till de allra flesta hushållsmaskiner. Men vissa maskiner, som spisen, kan ibland kräva trefasanslutning. Du får inte själv koppla elen och dra fram en trefasanslutning, det måste en behörig elektriker göra.
De flesta elbilar idag laddas med enfas, vilket innebär att laddboxen kan kopplas till ett helt vanligt vägguttag. Nackdelen med enfas är dock att vägguttagen inte kan ge särskilt mycket ström, som mest 16 ampere.
Elbilar som laddas via ett enfasuttag fyller på sina batterier långsamt. Vissa bilar drar inte mer än 10 ampere när de kopplas till ett vanligt vägguttag, vilket endast ger en laddeffekt på 2,3 kW. Är batteriets kapacitet på 23 kW skulle det alltså ta 10 timmar att ladda till full effekt.
Om du däremot har en elbil som laddas med trefas går laddningen betydligt mycket snabbare. Laddboxar med trefas ger upp till 16 ampere per fas, vilket innebär att bilbatteriet blir fulladdat på drygt två timmar. Även om du i nuläget har en elbil som laddas med enfas kan det ändå vara värt att köpa och installera en laddbox för trefas. Med tiden kanske du byter upp dig till en elbil med större batteri, som då kan laddas snabbare via trefas.
Eftersom trefas leds ut till svenska bostäder via elnätet är det inte några besvär att dra fram trefas till ett uttag, exempelvis till garaget eller carporten där du ställer elbilen. Kom dock ihåg att du behöver anlita en behörig elektriker som utför installationen.
Laddboxen har en inbyggd hårdvara med olika funktioner:
Obs!
Hur stor huvudsäkringen är påverkar hur mycket el du kan använda på samma gång. Vill du ha effektivare och snabbare laddning av elbilen är det bra att välja en laddbox som kan användas tillsammans med lastbalansering. Då slipper du att huvudsäkringarna löser ut när du laddar elbilen och samtidigt använder några andra effektslukare som till exempel, brödrosten, mikrovågsugnen, tvättmaskinen eller spisen.
Renodlade elbilar och elhybrider har antingen ett typ 1- eller ett typ 2-uttag, det är viktigt att känna till vilket uttag bilen har så att du väljer rätt laddkabel. Den stora skillnaden mellan typerna är vilka standarder av A/C-laddström (växelström) de använder.
Tips! Om du har en elbild med ladduttag typ 1 är det ändå mest praktiskt att köpa en laddbox av typ 2 och sedan använda en adapterkabel med typ 1 på ena sidan och typ 2 på andra. Då kan du även använda laddboxar typ 2 för att ladda bilen (vilket kan vara bra om du ska ladda på parkeringsplatser eller vid restauranger som erbjuder laddbox då de vanligtvis är typ 2-laddboxar).
Hur lång tid det tar att ladda bilen beror på flera saker, bland annat vilken effekt laddboxen har, hur stort batteriet är, hur du kör och hur kallt det är utomhus. Här är två exempel:
Laddeffekt | Laddtid (för 50 kilometers körning) | Laddtid (för 40 kWh-batterier) |
3,7 kW | 2 timmar och 30 minuter | 10 timmar och 50 minuter |
7,4 kW | 1 timme och 15 minuter | 5 timmar och 25 minuter |
11 kW | 50 minuter | 3 timmar och 38 minuter |
22 kW | 25 minuter | 1 timme och 49 minuter |
Effekten är den mängd energi som kan överföras per tidsenhet. Huvudsäkringen påverkar hur hög effekt laddboxen kan leverera. Laddboxar av typ 1 kopplas till enfas medan laddboxar typ 2 kopplas mot en- eller trefas. Hur hög strömstyrka du får beror på strömstyrkan (ampere) tillsammans med antal faser som laddboxen är kopplad till.
Strömstyrka | Effekt (vid enfas) | Effekt (vid trefas) |
16 ampere | 3,7 kW | 11 kW |
32 ampere | 7,4 kW | 22 kW |
Enligt elinstallationsreglerna måste laddboxar ha en egen jordfelsbrytare med likströmsövervakning. En del modeller har en inbyggd jordfelsbrytare, andra modeller kräver komplettering. När du beställer en laddbox med installation via vår installationspartner hjälper dem dig att installera en ny jordfelsbrytare typ B om det behövs. En jordfelsbrytare stänger av strömmen om jordfel skulle uppstå (både i elcentralen och i anslutna apparater), vilket skyddar mot elbränder. Bor du i ett nyare hus är jordfelsbrytaren sannolikt installerad vid elcentralen.
Det finns olika typer av jordfelsbrytare, varav A och B är vanligast:
Även om du skulle sakna en jordfelsbrytare på grund av att elcentralen är gammal, behöver du inte byta ut den. Det går oftast att komplettera den genom att installera en jordfelsbrytare bredvid centralen i en ny kapsling. Men om elcentralen är gammal och inte har tillräcklig kapacitet för alla elektriska apparater du har, kan det vara dags för en ny. Om kapaciteten inte är tillräcklig i din befintliga elcentral har du förmodligen redan märkt det i form av proppar som ständigt går i tid och otid.
Beroende på hur elcentralen ser ut, dess kapacitet och dina krav, kan det vara möjligt att endast byta själva centralen men inte byta kablarna, vilket är betydligt billigare än att även byta ut hela elanläggningens strömkablar.
Förutom att du behöver bestämma dig för vilken typ av laddbox du ska ha finns det även andra funktioner som kan vara bra att överväga.
Laddboxar kräver vanligtvis minst 16 ampere i huvudsäkringen. Om du inte har det går det att säkra upp med en lastbalanserare.
Normalt sett räcker det med en laddbox som klarar en vanlig 16 Ampere-säkring. Är laddboxen väldigt kraftfull kan du behöva en kraftigare huvudsäkring. Tänk på att kontrollera att fastighetens huvudsäkring är anpassad till det maximala effektuttaget hos laddboxen.
Priserna ligger på mellan 5 000 och 15 000 kronor.
Det är inte någon större skillnad mellan en laddbox och en laddstolpe mer än utformningen. Laddstolpar är vanligare på offentliga laddstationer, som utanför snabbmatsrestauranger. De kräver heller inte någon vägg i anslutning för att möjliggöra installation.
Nej, eftersom laddboxen installeras direkt mot elcentralen måste installationen utföras av en behörig elektriker.
Lastbalanseraren känner av hur elsystemet belastas och används och fördelar effekten så att den ska räcka till hela hemmet – även när du laddar elbilen. Om laddboxen saknar en lastbalansering riskerar huvudsäkringarna i elcentralen att överbelastas.
Ju högre effekt – desto snabbare laddas elbilen. När det kommer till laddboxar brukar de ha effekt på antingen 3,7 kW, 11 kW eller 22 kW. Bilens batteri påverkar också hur snabbt bilen laddas.