Det kan vara jobbigt att flytta. Än värre blir det om företaget du anlitat visar sig vara oseriöst. Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Under 2024 och hittills i år har Konsumentverket fått in över 900 klagomål och anmälningar som handlar om flyttjänster och magasinering. Många av anmälningarna handlar om att personer krävts på ännu mer pengar på plats för att få sina saker, eller för att flytten ens ska genomföras, trots att de redan har betalat.
Ibland har flyttfirman tagit betalt i förskott men aldrig dykt upp, eller kommit vid en helt annan tidpunkt än avtalat. Andra konsumenter har blivit av med sina möbler och föremål. En del klagomål och anmälningar handlar om att man fått sina saker skadade, men företaget vägrar ersätta det som skadats.
Utsatt situation
–Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag i flyttbranschen. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa, säger Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket.
Myndighetens granskning pågår och juristerna har tittat närmare på 46 företag som alla blivit anmälda av missnöjda konsumenter. Flera företag saknar tillstånd för yrkestrafik, vilket är ett lagkrav.
Tips inför flytten
Kolla upp företaget innan du anlitar dem. Det gör man enklast genom att:
- Kolla med Transportstyrelsen om företaget har tillstånd för yrkestrafik. Det är ett lagkrav.
- Läsa vad andra har för erfarenheter av företaget. Sök på namnet och läs kommentarer på nätet om företaget. De recensioner som företaget visar upp på sin egen webbplats kanske inte stämmer med omdömena på andra ställen.
Andra bra tips:
- Betala aldrig i förskott. Betala först när flytten är klar och allt har gått bra.
- Välj en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
- Se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom en offert.
- Avtala om pris i förväg. Välj gärna ett fast pris och se till att få priset skriftligt.
Upplevs som hotfullt
Av anmälningar och klagomål till Konsumentverket framgår att en del drabbade fått en offert med ett fast pris, men sedan har flyttfirman ändå krävt mer betalt på plats. En del anmälare uppger att de har upplevt situationen som hotfull.
Har man väl drabbats av ett oseriöst företag kan det vara svårt att få rätt. Är det däremot ett företag som följer god sed på området i enlighet med Bohag 2010 finns det större chans att komma överens när något gått snett.
–Jag tycker att man hellre ska välja en väl etablerad aktör även om det kanske kostar lite mer, än att chansa, säger Hevi Aziz.
Bild bakgrund, Konsumentverkets fasad. Foto: Öyvind Lund