Vanliga frågor och svar

Matilda Nobel Matilda Nobel / Lästid: ~1 minuter

Känn till dina rättigheter så blir det enklare att lösa eventuella konflikter mellan dig och experten.

Vad kan jag göra när hantverkaren gjort fel? Vad är ett våtrumscertifikat och vad är skillnaden mellan fast och rörligt pris? Här får du svar på de vanligaste frågorna gällande att anlita hantverkare.

Det är betydligt enklare att få tydliga offerter som du sedan kan jämföra om du skickar offertförfrågningar.

Du vet inte på förhand vad slutkostnaden kommer att bli. En oseriös hantverkare skulle även kunna debitera fler timmar än vad han eller hon faktiskt arbetar. Det är därför viktigt att du väljer hantverkare noggrant och med bra recensioner och omdömen i bagaget.

När ett företag begärs i konkurs har de inte längre hand om tillgångarna i företaget – istället är det en konkursförvaltare som fastställer vilka tillgångar och fordringar som finns. Konkursförvaltarens uppdrag är att omvandla tillgångarna till pengar och betala ut skulder till borgenärerna.

Det är viktigt att du är så detaljerad och tydligt som möjligt. Skriv ner exakt vad du behöver hjälp med och utelämna ingen viktig information som kan vara till hjälp för hantverkaren. Om du exempelvis kommer köpa in materialet på annat håll måste hantverkaren veta det.

Om du kommit överens med hantverkaren om ett ungefärligt pris får det som mest överstiga med 15 %.

Ja – men priset får inte överstiga mer än 15 % enligt konsumenttjänstlagen.

Det är ett erbjudande om en tjänst eller en vara med specificerade villkor.

Det är det pris som hantverkaren bedömer att uppdraget kommer att kosta – det kan dock bli dyrare, men som mest får ett ungefärligt pris överstigas med 15 %.     

Det är ett ungefärligt pris.

Kontaktuppgifter, produktbeskrivning, pris, betalnings- och leveransvillkor och start- och slutdatum, för att nämna några punkter.

Börja med att kontakta hantverkaren och kräv att arbetet ska slutföras, du kan sätta ett nytt slutdatum. Kom ihåg att föra konversationen skriftligt, antingen via mejl eller sms. Om hantverkaren ändå vägrar kan du häva avtalet, hålla inne med betalning avbeställa tjänsten eller kräva ersättning. Du kan även få ärendet prövat hos ARN – Allmänna reklamationsnämnden.

15 %.

15 %.

Om hantverkaren inte slutför arbetet inom den tid ni avtalat och inte går med på att slutföra jobbet kan du hålla inne med betalningen, det vill säga – du kan strunta i att betala fakturan. Men samtidigt som du gör det måste du meddela hantverkaren om varför du inte betalar – i skrift. Du kan även välja att betala under protest, vilket innebär att du betalar fakturan men i samband meddelar hantverkaren om att du anser att det inte är rätt. Då ligger det som underlag om du följaktligen vill få ärendet prövat.

När du som beställare accepterar offerten blir den juridiskt bindande.

Vanligtvis lämnar hantverkare och företag ut offerter gratis, men det är inte alltid så. I konsumenttjänstlagen står det tydligt att en konsument ska betala vad som anses rimligt i förhållande till vad exempelvis hantverkaren gjort. Om hantverkaren lagt tid på att åka ut till ditt hus, kontrollerat det som ska göras och lagt ner mycket tid och ansträngning på att kunna ge en offert, och du sedan nekar offerten, kan det finnas anledning för hantverkaren att ändå ta betalt för offerten.

Om ni avtalat om ett ungefärligt pris får fakturan som mest överstiga med 15 %.

Det är ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten.

Det är inte normalt att pruta på offerter genom att säga ”jag vill ha allt men billigare”. Däremot har du självklart rätt att fråga om det finns möjlighet att sänka priset på något sätt, det kanske kan ske genom att du väljer ett billigare material eller att du utför delar av arbetet själv.

Ja, du har enligt lag rätt att kräva en specificerad faktura där alla kostnader framkommer tydligt.

De regleras av konsumenttjänstlagen och där står bland annat att entreprenören har rätt till pristillägg om denne utfört tilläggsarbeten eller om tjänsten blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på beställaren.

Eftersom hantverkare ofta behöver åka ut och besöka beställaren för att kontrollera projektets förutsättningar samt även lägga tid på att kontakta eventuella underleverantörer eller ta reda på materialpriser, kan det ta någon eller några veckor. Men vanligtvis har du och hantverkaren kontakt under den tiden så du vet vad som pågår. Är det ett väldigt enkelt arbete, som att måla en vägg, brukar det gå snabbare, några dagar.

Det är alltid bättre att betala i efterhand när arbetet är slutfört. Om hantverkaren skulle hamna i dröjsmål kan du nämligen hålla inne med en del av betalningen, vilket inte är lika lätt om du redan betalat.

Kontrollera avtalet noggrant – det är viktigt att alla betalningsvillkor finns specificerade samt att det står vad som gäller vid ÄTA-arbeten. Det är även viktigt att entreprenören varit och besökt platsen där arbetet ska äga rum så att han eller hon kan kontrollera alla förutsättningar redan innan prisuppgifter lämnas. Du som beställare bör även se till att ge alla relevanta handlingar som ritningar, servitut och tillstånd till hantverkaren.

Det är en avtalsmall som används mellan beställare och hantverkare vid exempelvis ombyggnation och reparation.