Innehåll i denna artikel
Bilen ska helst torka
Det absolut bästa är att låta bilen stå inomhus och hinna torka ordentligt mellan körningarna. Vintertid är det lite klurigt, särskilt om det är riktigt kallt utomhus. Om bilen exempelvis ställs i ett varmgarage med en temperatur på mellan 11 och 15 grader och om det är kallt utomhus, är det inte säkert att bilen hinner torka ordentligt under natten. Om så är fallet är det bättre att låta bilen stå utomhus, i en carport eller i ett kallgarage. Det beror på att det annars finns risk att väta och fukt i bilen stannar kvar i bilens utrymmen som i balkar när den väl ska köras ut i kylan igen. Den här vätan fryser då till is, vilket kan resultera i sprängverkan i skarvar och hålrum, vilket i sin tur försämrar rostskyddet. Det säger Thomas Widström, rostskyddsexpert på Vi Bilägare.
Om varmgaraget är tillräckligt varmt och om bilen hinner stå tillräckligt länge så att den kan torka helt och hållet, är alltså det alternativet bättre.
Garagevärme är förmodligen även mer effektivt än motorvärmare. Även om en kall bil påverkar inomhustemperaturen är garagets värmesystem ändå mer kraftfullt än en motorvärmare.
Varm- eller kallgarage
Ett kallgarage är ett garage utan någon särskild isolering eller värme. Ett varmgarage däremot har ofta isolering i både grundplatta, väggar och tak samt värme, exempelvis golvvärme, luftvärmepump eller vatten-, el- eller oljeradiatorer. Många väljer dock just att installera en luftvärmepump i garage eftersom den även hjälper till med cirkulationen, vilket gör att bilen torkar snabbare. Det krävs även bra ventilation, både i varm- och kallgarage.
När en varm bil körs in i ett kallgarage bildas kondens, det beror på att den varma luften innehåller fler vattenmolekyler än kall luft. I ett garage vill du hålla fukt borta eftersom både verktyg, maskiner och bilen består av komponenter som är utsatta för rost. Det är därför viktigt med välfungerande ventilation i kallgarage. Det kan även vara bra att installera en avfuktare.
- Vid 50 – 60 % fuktighet börjar det rosta
- Vid 75 % fuktighet börjar det mögla
Eftersom bilen är har ett yttre hölje av lack märks för hög fukt sällan på bilen först. Du kan dock se tidiga tecken på rost och fuktskador på verktyg som du förvarar i garaget.
För- och nackdelar med varm- och kallgarage samt carport
Varmgarage
Fördelar varmgarage | Nackdelar varmgarage |
Tar bort ytfukt från bilen. | Rostrisk på grund av kondens. |
Tinar bort snö och is från bilen. | Kräver bra ventilation. |
Varm bil vid avfärd. | Kräver uppvärmningskälla. |
Bra förvaringsplats (verktyg och maskiner). Bekvämare arbetsplats vid däckbyte eller reparationer. | Kräver isolering. |
Kräver energi. | |
Det dyraste alternativet. |
Kallgarage
Fördelar kallgarage | Nackdelar kallgarage |
Bra förvaringsplats. | Tar inte bort ytfukt från bilen. |
Billigare än varmgarage. | Tinar inte bort snö och is från bilen. |
Kall bil vid avfärd (om du inte har en motor- och kupévärmare). | |
Krav på ventilation. | |
Rostrisk på grund av kondens. |
Carport
Fördelar carport | Nackdelar carport |
Ofta en stor entré (kan få in större maskiner, fordon och båtar). | Tar inte bort ytfukt från bilen. |
Ofta det billigaste alternativet. | Tinar inte bort snö och is från bilen. |
Kall bil vid avfärd (om du inte har en motor- och kupévärmare). | |
Ingen bra förvaringsplats för verktyg och maskiner. | |
Inte bekväm arbetsplats för däckbyte eller reparationer. |
Vanliga frågor och svar
Carporten är praktisk om du vill kunna förvara bilen och andra maskiner och fordon utomhus. Den skyddar mot väder och vind, men den ger inte lika bra skydd som ett garage.
Mellan 10 och 15 grader är lagom.
Du bör alltid sopa bort snö från biltaket innan du kör iväg. Vid en kraftig inbromsning kan snömassan annars glida fram och täcka hela vindrutan.
Relativ fuktighet upp till 50 %.